søndag den 3. juni 2012

Jord i hovedet og lange arme...

Nordligst i min have ligger er stykke jord, hvor jeg havde en hytte med tilhørende junglesti, da mine unger var små. Det er de ikke mere - så for nogle år siden blev begyndte jeg så småt at indtage junglen, der bestod af japansk pileurt, skræpper, humle og vilde kaprifolier. I en del af området såede jeg græs og lavede en lille hyggehave, hvor det er godt og sidde og læse en bog, men en del af stykket stod endnu urørt hen. Lige indtil i går, hvor mine bønner om bedre vejr blev hørt og fanden tog ved mig - nu skulle der laves en lille køkkenhave på stedet!

Efter par ture til den lokale Silvan, fik jeg hvad der skulle bruges af ukrudtsdug, jord og dækbark. Pallerammer og højbed var købt og har stået et stykke tid og ventet på den helt rigtige placering. Og sidst på dagen i dag, stod min nye have i haven næsten færdig. Det eneste jeg mangler er, at få den indhegnet med et kastaniehegn og det dukker op den kommende uge med en fragtmand. Nøj, hvor jeg glæder mig til at få det sat op. Indtil da håber jeg det lykkedes mig at holde rådyrene på afstand med blodmel, der er hældt rundt om den lille nye have, den lugt kan de nemlig ikke lide.

Nu sidder jeg med jord i hovedet, ømme arme og ryg og er så glad og stolt over min bedrift!


Komposten blev tømt op i pallehøjbedet og beholderen blev flyttet.

Oven på komposten kom rigtig mange sække jord.

20 m2 ukrudtsdug blev lagt ud og det blev dækket med dækbark.

Mit lille fine højbed fra Ever Edge fik endelig en plads.

Der blev plantet bønner i en gammel vintønde. I pallebedet plantede jeg
en anden bønnesort, tagetes og tallerkensmækkere (smukke blomster til salaten)
samt såede orientalsk spinat og ærter.

I det lille højbed plantede jeg to slags tomater, en vinrabarber,
citrontimian, rosmarin og lidt flere tagetes.

Her er så hele min nye have i haven!

Egen opfunden opbinding til bønnerne. Otte snore er gjort fast i toppen
af en plantepind og holdes ude og på plads med hulsten.



2 kommentarer:

  1. Hvor ser det flot ud - godt gået; det har været hårdt men givet meget mere tilfredsstillende :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, det var så sjovt at lave, så nu planlægges allerede nye haver i haven. Skal dog lige have kastanie hegn og låge om mit nye stykke. Kastaniehegnet er netop hjembragt fra Køge og lågen fra Silvan står nymalet i den dejligste stikkelsbær farvede grønne. Fandt også lige et plantebord, jeg købte billigt sidste år, i skuret som også har fået en gang grøn maling og skal samles og sættes op i "køkkenhaven". Heldigvis har blodmelet holdt rådyrene væk fra den lille have, men det er helt sikkert en mere varig løsning med et hegn. Der kommer naturligvis billeder på bloggen når hegn, låge og bord er på plads ;)

      Slet