tirsdag den 23. april 2013

Drivhus Sagaen - Kapitel 1

"Det skal gøre ondt, før det gør godt!". Et tåbeligt ordsprog, men er lige ved at føle at det er rigtigt. Min have ligner en ulykke! I går ankom ét stk. mini gravko, en motoriseret trillebør og tre mænd til haven. Der skal graves ud og lægges 20 cm stabilgrus og 10 cm afrettersand. Yderligere skal der sættes rør ned i 80 cm dybde, så der kan støbes et punktfundament, så drivhuset ikke synker ned i mosejorden.






Min kloge mand, fik mig overbevist om fornuften i at lukke øjnene for udgiften til dette arbejde, fremfor selv at klare gravearbejdet ved håndkraft, og det er jeg meget taknemmelig for. I går var ovennævnte mænd og maskiner på matriklen i 5 timer og de er ikke færdige endnu - og NEJ der blev ikke holdt lange pauser. Derimod blev der knoklet med at skrabe den fugtige jord af grabben (den hang nemlig godt fast) og ned i trillebøren og derefter sprede den ud i haven. Nu sidder jeg og håber at gravefolket dukker op igen i dag, fjerner det sidste jord og retter kanterne af, så der kan køres grus og sand på.

Mit drivhusområde skal ende med at blive 20 m2 - 10 m2 til selve huset og 10 m2 til mistbænk og højbed. Mistbænken har jeg tyvstartet på, da kribleriet i fingrene blev for voldsomt. Så nu står det midlertidigt på terrassen, fyldt med potter fulde af frø og stiklinger.




De dejllige teglsten, jeg har klunset, er alle pillet op og kørt "hjem". 11 m2 var der i alt, hvor heldig har man lov at være!? Glæder mig vildt til snart, at kunne få lagt dem i et fint mønster, inden drivhuset skal op at stå. Faktisk er det eneste jeg nu mangler til drivhuset, nogle hylder, men de er fundet og skal bare bestilles. Zinkbakken laver nogle fine hylder, der også kan bruges til undervanding - og det er ret snedigt synes jeg. Men de bliver altså først bestilt, når huset står der og jeg kan overskue hvilke længder der vil passe bedst. Men føj hvor det kribler i fingrene!!!

Her kan du se hylderne:  http://www.zinkbakken.dk/index.php/drivhushylder.html



12 kommentarer:

  1. Glæder mig til at følge med, det lyder som et superlækkert område, du har under opbygning.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Hanne, det håber jeg! Lige nu er haven MEGET kaotisk, men det skal nok gå... håber jeg :/

      Slet
  2. Kære Helle
    Oj oj, et projekt!! Du har selvfølgelig mosebund, det havde jeg ikke lige tænkt på, og det besværliggør det da om noget men det skal nok blive ovenud lækkert som du beskriver det færdigt :) Vil lige nævne at jeg har set Ikea har metal reol, Hyllis hedder den, til 69 kr. Stykket og man kan vende hylden så den fungerer som underbakke. Har dem ikke selv ( endnu) men flere bloggere har vist og omtalt dem. ( Jeg kan altså ikke lade være at tippe - du må bære over med mig men jeg vil jo så gerne det bliver så godt, så godt :0))
    Glæder mig stort til følgetonen :-)
    Kram Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Rose,
      Oh ja, jeg har mosebund :/ Hyllis bor her allerede og har fungeret som reol på min terasse i et par år. Jeg har faktisk overvejet om der skal en i drivhuset også. Det er DEJLIGT du tipper, det må du sørme ikke holde op med...
      Kram Helle

      Slet
  3. Ja det kan være et mareridt medens det står på..men tænk på hvor lækkert det bliver når huset er på plads..:-)

    Hej fra Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth,
      Uh ja mareridt er ordet, jeg skal tage dybe indåndinger hver gang jeg går ud i haven. Glæder mig til "barnet" er født, her er stadig veer ;o)
      Kh Helle

      Slet
  4. Jamen selvfølgelig har du havetrolderi i en mose, det passer jo sammen og giver mening. Jeg kan godt se at det er noget sort klæbrigt jord, men du må jo også have muligheden for at skabe noget magisk stemning på sådan et sted:-)

    Spændende projekt med drivhuset, og jeg kan godt forstå at det kribler i fingrene efter at komme i gang med at indrette det:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja her skal jo ikke vandes, der er indlagt naturligt undervandingssystem i hele haven, men nøj for noget "plut" (et dejligt Pippi ord for mudder). Jeg krydser fingre for en lykkelig slutning ;)

      Slet
  5. Det var klogt tænkt af din mand, at professionelle med maskiner skulle ind over anlægsarbejdet. Det bliver spændende at se det endelige resultat.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja min kære mand er vokset i graderne efter den beslutning. De er ikke færdige endnu!!! Ufatteligt så meget stabilgrus og sand der kan være i det bette hul!

      Slet
  6. Hej Helle Sikke et spændene projekt i er igang med.Som du skriver så skal det være galt før det bliver godt.Er rigtig spændt på at se dit færdige drivhus.
    Er selv lige blevet færdig med en pergola-se mit nye indlæg.Dejligt med nye tiltag i haven.
    Har også købt den stålreol i Ikea som Rose omtaler.
    Rigtig god aften Jette(mit lille gods)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette,
      Spændende men nervepirrende, jeg er ikke vant til at have store maskiner i haven. Men jeg er heldigvis god til at skabe billeder i hovedet (du kan tro der er travlt deroppe pt!)
      Hvor er din pergola smuk, tillykke med den. Det bliver et fantastisk sted at sidde og ligge nye haveplaner.
      Hyllis har allerede boet her i et par år ;)
      Kram Helle

      Slet